Halloween. Tekvice. Strašidlá. Strašidelné domy. Tento sviatok sa každým rokom stáva viac a viac obľúbený po celom svete. Okrem obľúbenosti je to ale veľká záťaž na financie. Napríklad také strašidelné domy. Kedysi boli brané ako zábavka žiakov v školách. Naplňte misku hroznom a povedzte že sú to oči. Pridajte špagety, máte črevá. Oblečte sa do plachty, tvárte sa že ste duch. Aj keď je stále možné si Halloween užiť aj s malými nákladmi, strašidelné domy sa čoraz častejšie stávajú vysokorozpočtovou záležitosťou. Spoločnosti investujú tisíce, dokonca milióny, do budovania strašidelných atrakcií.
„Mnohé z najlepších strašidelných domov v krajine majú digitálne ovládacie prvky. V súčasnosti neinscenujeme nič, čo by nás nestalo aspoň 7-cifernú sumu,“ hovorí Chris Stafford, generálny riaditeľ spoločnosti Thirteenth Floor Entertainment Group, ktorá prevádzkuje 18 rôznych strašidelných domov v USA. Ale netýka sa to iba veľkých spoločností. Aj miestne malé farmy, ktoré strašia vo svojich stodolách, míňaju nemalé peniaze na vybudovanie atrakcií.
Náklady na prevádzku strašidelného domu
Na prevádzku strašidelného domu je potrebný dlhý zoznam nevyhnutných vecí. Napríklad ako prvé, spoločnosti potrebujú miesto na organizovanie podujatia. Takže buď podpísať dlhodobú nájomnú zmluvu, alebo si zriadiť niečo vlastné. Ako ďalšie treba scenáristov a konzultantov, na vytvorenie niečoho poriadne strašidelného. Pokračuje to nákladmi na materiál, osvetlenie, techniku, špeciálne efekty, maskérov, kostýmy, hercov, protetiku, bezpečnostný personál a ľudí, ktorý budú toho podujatie riadiť. Taktiež parkovanie pre návštevníkov, marketing, jedlo alkohol, poistenie. Mohli by sme vymenovávaním pokračovať ešte veľmi dlho. „Nákupný zoznam“ je veľmi dlhý.
Začiatkom roku 2000 sa Jim Lorenzo, ktorý vlastní Blood Manor v New Yorku, rozhodol postaviť svoj prvý strašidelný dom. Stálo ho to približne 125 000 dolárov (cca 118 000 eur). Keď ho pred niekoľkými rokmi obnovil, vyšlo ho to na 1 milión dolárov. Počas haloweenskej sezóny v Blood Manor pracuje 125 až 135 ľudí, pričom za jednu nočnú smenu je potrebné tam mať 60 až 95 zamestnancov.
Ako sme už spomínali, aj malé podniky musia počas tohto obdobia investovať veľké sumy, ak chcú pre ľudí pripraviť nejakú zábavu. Michael Phillips, ktorý vlastní Phillips Farms v Severnej Karolíne, hovorí že jeho Haloweenske atrakcie si zvyčajne vyžadujú 25 000 až 50 000 dolárov. Potrebuje 70 a viac ľudí, aby pripravil predstavenie, ktoré za jednu noc navštívi 1500 až 2000 ľudí.
Vačšina spoločností sa na toto podujatie pripravuje celoročne. Spoliehať sa na to, že všetky svoje príjmy dosiahnu počas takého krátkeho obdobia akým je Halloween, môže byť riskantné. Aj strata niekoľkých dní, napríklad kvôli zlému počasiu, môže biznisu uškodiť.
„Sme ziskoví, ale dávame veľký pozor na svoje výdavky. Objednávame si veľa zákaziek, ale je to riskantné. Niektoré roky sa nám darí veľmi dobre, ale niekedy máme obavy, aby sme vôbec prežili,“ hovorí Lorenzo z Blood Manor. Jeho strašidelný dom musel byť počas hurikánu Sandy na 5 dni zatvorený, čo sa veľmi podpísalo na podnikaní. Taktiež obdobie Covid-19 nebolo veľmi prospešné pre biznis.
Ďalším súčasným problémom je inflácia. Kedysi si majitelia účtovali vstupné 25 dolárov (24 eur), teraz však väčšina vstupeniek je vydávaná digitálne a tam už sú nutné nejaké poplatky za služby a teda hrozí zýšenie ceny. Viacero spoločností sa pokúsilo o zvýšenie cien na Halloweenske podujatia, avšak ľudí to odradilo od kúpy lístka.
Avšak nie vždy to tak je. Niektorý ľudia sú do Halloweenu tak zažratý že sú ochotný zaplatiť aj väčšie sumy.
Takže ako by sme to zhrnuli? Milovníci všetkého strašidelného, užite si toto obdobie. Je to nákladné aj pre návštevníka, avšak ak vám krv a vnútornosti nerobia problém, takáto investícia nie je problém. Halloweenske párty, vyrezávanie a zdobenie tekvíc, zapaľovanie sviečok, strašidelné prehliadky hradov a zámkov. Oblečte si kostým a hor sa strašiť susedov!