in

Film „Rollerball“ zobrazil svet, v ktorom korporácie kontrolovali všetky informácie – stáva sa táto dystopická vízia realitou?

Ak mali filmy Normana Jewisona, ktorý zomrel 22. januára 2024, spoločnú tému, tak to, ako jeho postavy hľadali zmysel a spochybňovali pravidlá svojich svetov. Bez ohľadu na žáner filmov, ktoré režíroval, jeho postavy rástli konfrontáciou s vlastnými predsudkami, aj keď to znamenalo obetovať veci, ktoré im boli kedysi drahé.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa MovieTvRetro 📼 70s 80s 90s (@movietvretro)

Film kanadského režiséra z roku 1975 „Rollerball“ sa považuje za jedno z jeho najviac podceňovaných diel. Filmový hrdina Jonathan E. je v ňom hviezdnym športovcom, ktorý je ochotný riskovať vlastný život, aby sa nestal pešiakom pre svojich korporátnych pánov.

Film sa odohráva v dystopickom roku 2018 a pomáha pochopiť súčasné politické a kultúrne boje, ktoré sa odohrávajú. Korporácie a bohatí si upevňujú kontrolu nad informačnými systémami, novinami a médiami, ktoré kedysi slúžili demokracii.

Zdroj: SevenStorm JUHASZIMRUS/Pexels

Vo filme Jewison zobrazuje budúcnosť, v ktorej korporátny feudalizmus nahradil demokratické národy, pričom celé sektory ekonomiky sú konsolidované pod jednotlivé korporácie. Namiesto toho, aby si občania vládli sami, žijú poddaní v mestách, kde vládnu korporácie, ktoré vyžadujú neochvejnú lojalitu.

Pred polstoročím Jewison varoval, že svet vlastnený korporáciami by ohrozil demokratický svet. V „Rollerballe“ zostáva Jonathan E. nespokojný s tým, že všetky poznatky komunikované prostredníctvom médií určujú skrytí vedúci pracovníci. Algoritmy čiernej skrinky, ktoré si vyberajú, aký obsah sa zobrazí v informačných kanáloch a kanáloch sociálnych médií, sú až strašidelne podobné problémom, ktorým dnes spoločnosť čelí.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa National Board of Review (@nbrfilm)

„Načo sa hádať o rozhodnutiach, na ktoré nie ste dostatočne mocní,“ poukazujú manažéri Jonathanovi E. „Len si užite svoju ‚kartu privilégií‘.“ A predsa, keď je Jonathan požiadaný, aby si vybral medzi „pohodlnosťou a slobodou“, vyberie si slobodu. Odolať korporátnej nadvláde médií tiež nebude ľahké. Je to však nevyhnutné, aby sa zabránilo tomu, aby demokracia v USA skĺzla do plutokracie.

Zdroj

   
Odoberať
Upozorniť na

0 Komentáre
Komentáre z článku
Zobraziť komentáre