Ak mali filmy Normana Jewisona, ktorý zomrel 22. januára 2024, spoločnú tému, tak to, ako jeho postavy hľadali zmysel a spochybňovali pravidlá svojich svetov. Bez ohľadu na žáner filmov, ktoré režíroval, jeho postavy rástli konfrontáciou s vlastnými predsudkami, aj keď to znamenalo obetovať veci, ktoré im boli kedysi drahé.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Film kanadského režiséra z roku 1975 „Rollerball“ sa považuje za jedno z jeho najviac podceňovaných diel. Filmový hrdina Jonathan E. je v ňom hviezdnym športovcom, ktorý je ochotný riskovať vlastný život, aby sa nestal pešiakom pre svojich korporátnych pánov.
Film sa odohráva v dystopickom roku 2018 a pomáha pochopiť súčasné politické a kultúrne boje, ktoré sa odohrávajú. Korporácie a bohatí si upevňujú kontrolu nad informačnými systémami, novinami a médiami, ktoré kedysi slúžili demokracii.
Vo filme Jewison zobrazuje budúcnosť, v ktorej korporátny feudalizmus nahradil demokratické národy, pričom celé sektory ekonomiky sú konsolidované pod jednotlivé korporácie. Namiesto toho, aby si občania vládli sami, žijú poddaní v mestách, kde vládnu korporácie, ktoré vyžadujú neochvejnú lojalitu.
Pred polstoročím Jewison varoval, že svet vlastnený korporáciami by ohrozil demokratický svet. V „Rollerballe“ zostáva Jonathan E. nespokojný s tým, že všetky poznatky komunikované prostredníctvom médií určujú skrytí vedúci pracovníci. Algoritmy čiernej skrinky, ktoré si vyberajú, aký obsah sa zobrazí v informačných kanáloch a kanáloch sociálnych médií, sú až strašidelne podobné problémom, ktorým dnes spoločnosť čelí.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
„Načo sa hádať o rozhodnutiach, na ktoré nie ste dostatočne mocní,“ poukazujú manažéri Jonathanovi E. „Len si užite svoju ‚kartu privilégií‘.“ A predsa, keď je Jonathan požiadaný, aby si vybral medzi „pohodlnosťou a slobodou“, vyberie si slobodu. Odolať korporátnej nadvláde médií tiež nebude ľahké. Je to však nevyhnutné, aby sa zabránilo tomu, aby demokracia v USA skĺzla do plutokracie.