Japonec, ktorý je profesionálnym „priateľom“, ktorý sa každý deň prenajíma za približne 75 libier, sa stal kultovou postavou, inšpirujúcou televízny seriál a komiks. Ale keď svetobežnícky dobrodruh Drew Binsky najal Shojiho Morimota, aby s ním „nič nerobil“, urobil dosť šokujúce zistenie.
Drew odišiel do Tokia, aby sa stretol so Shojim, a prostredníctvom tlmočníka s ním urobil rozhovor o niektorých z jeho najzvláštnejších klientov.
Ticho hovoriaci 40-ročný muž mu povedal, že hoci len zriedka odmieta akékoľvek požiadavky zákazníkov, znepokojilo ho, keď si ho žena najala, aby pozoroval, ako jedáva papier.
Shoji, ľudovo známy ako „ten, čo nerobí nič“, zarába na svojej nezvyčajnej práci približne 60 000 libier ročne – a hovorí, že sa mu podarí zmestiť v priemere troch alebo štyroch klientov denne.
Práca je veľmi rôznorodá – niekedy stačí ísť s niekým na obed, ale iní zákazníci majú iné požiadavky. Pri jednej príležitosti ho najali, aby sledoval, ako manželka hľadá tajný profil svojho manžela na internetových zoznamkách.
Vo svojej knihe Shoji spomína: „Kričala každých 10 minút. V jednej fáze urobila chybu s aplikáciou a klikla na „Páči sa mi“ pri mužovi, ktorého chcela preskočiť. Dívala sa do stropu a vyzerala veľmi rozrušená.“
Shoji nehovorí po anglicky, ale niekedy si ho najali britskí a americkí turisti, ktorí ho žiadajú, aby predstieral, že im rozumie. Niekoľko ľudí sa pokúsilo ísť v jeho stopách.
Drewov prekladateľ vysvetľuje: „Je to prvý chlap, ktorý to začal robiť, a potom bolo toľko ľudí, ktorí sa o to pokúšali ako on, ale on je jediný ‚nerob nič‘, ktorý si tou prácou zarába.“ Existuje niekoľko žiadostí, ktoré pravidelne odmieta.
Odmieta mať sex so svojimi klientmi a je tu ďalšie, menej predvídateľné, nie-nie: „Odmietol som množstvo žiadostí, aby som išiel na popové koncerty,“ hovorí. „O hudbe toho veľa neviem a väčšina koncertov, na ktoré ma požiadali, boli umelci, o ktorých som nikdy nepočul.“