Za posledný rok vzrástol globálny trh tzv. „rýchlej módy“ zo 106,42 miliardy USD v roku 2022 na 122,98 miliardy USD v roku 2023 pri zloženom ročnom raste 15,6 percenta.
Čína sa napríklad stala najväčším svetovým módnym trhom a v roku 2019 predbehla Spojené štáty. Ázia s množstvom surovín, ako je bavlna, produkuje viac ako polovicu svetových látok a textílií.
Niektoré odhady naznačujú, že spotrebitelia považujú odevy s najnižšou cenou za jednorazové a vyhodia ich už po siedmich alebo ôsmich noseniach. Politici preto navrhujú zákaz ničenia nepredaných textílií.
Je verejným tajomstvom, že značky rýchlej módy ničia ich nepredané oblečenie. Tím novinárov z dánskeho televízneho programu Operation X v roku 2017 odhalil, že švédska značka H&M spálila od roku 2013 až 12 ton oblečenia ročne. Vo svojej výročnej správe značka Burberry odhalila, že zničila nepredaný tovar v hodnote až 37 miliónov USD.
Aby sa vyhli nariadeniam vo svojich jurisdikciách, niektoré značky vyvážajú svoje nepoužívané oblečenie do rozvojových krajín, aby ich zničili. Jedno mesto v Indii, Panipat, sa špecializuje napríklad na drvenie vyradeného oblečenia.
Hlavným dôvodom, prečo značky ničia svoje nepredané oblečenie, je nákladovo neefektívna jeho recyklácia. Faktom je, že väčšina oblečenia jednoducho nie je určená na recykláciu, píše Timo Rissasen, docent na Technickej univerzite v Sydney.
Väčšina látok je tiež farbená chemikáliami, čo môže mať dôsledky na recykláciu.
Nákladné je aj prepravovanie odevov do recyklačných stredísk odevov.
Značky rýchlej módy majú tiež finančnú motiváciu ničiť nepoužité veci, aby sa vyhli plateniu dane zo zásob. Daň zo zásob musia majitelia firiem zaplatiť z vecí, ktoré ostanú na konci roka nepredané.
Ďalším dôvodom, prečo značky ničia nepoužívaný textil, je ochrana ich exkluzivity a vyhýbanie sa znehodnocovaniu imidžu značky. To platí najmä pre luxusné módne značky. Luxusná móda sa nosí ako symbol statusu, takže spaľovanie prebytočných zásob – na rozdiel od ich predaja so zľavou – zachováva hodnotu značky a zmysel pre exkluzivitu.